Verbind, speel, groei.

Tine     11.08.2024

“Verbind, speel, groei.” is een ontwikkelingsgerichte methode voor kinderen met een ontwikkelingsvertraging en hun ouders. Deze methode heeft als doel om zowel de emotionele ontwikkeling bij het kind te stimuleren als de ouder-kind-relatie te bevorderen. De methode is gebaseerd op volgende principes.

Leren gebeurt in een emotionele relatie

De emotionele ontwikkeling is de basis voor verder leren en gedrag (Greenspan). Kinderen doen hun eerste ervaringen op binnen de relatie met hun ouders of andere zorgfiguren. Gedrag krijgt betekenis vanuit deze eerste relaties en vroege ervaringen. Het leren rustig worden en aandacht hebben voor de omgeving, leert een baby in nauwe relatie met zijn verzorger. Een kind dat gemakkelijk overspoeld geraakt door prikkels of dat moeilijk te vangen is met zijn aandacht, zal moeilijker kunnen leren uit de omgeving. Een kind dat prikkels voldoende kan reguleren en vertrouwen en veiligheid ervaart om de wereld te ontdekken, staat open voor leren en zal plezier ervaren in het ontdekken.

In het spel heeft het kind de regie

Het kind leert en staat open voor nieuwe ervaringen, wanneer nauw wordt aangesloten bij de interesses van het kind. De volwassene probeert in de belevingswereld van het kind te komen, niet omgekeerd. Het kind is regisseur in het spel. De volwassene sluit aan bij het spel van het kind en voegt hier nieuwe elementen aan toe. De ouder helpt op deze manier de wereld van het kind in kleine stapjes te vergroten waardoor het kinds steeds meer nieuwe leerervaringen opdoet in een (sociale) omgeving.

De zone van naaste ontwikkeling

Dit principe betekent dat optimaal leren plaatsvindt, wanneer er wordt aangesloten bij het huidige ontwikkelingsniveau met iets meer uitdaging. Een kind dat wordt overgestimuleerd, geraakt gefrustreerd en neemt geen nieuwe informatie meer op. Bij onderstimulatie geraakt het kind niet gemotiveerd om te leren.

Elk kind is uniek

Elk kind heeft een uniek biologisch profiel. Kinderen kunnen verschillen in de mate waarin ze bijvoorbeeld actief, alert, afwachtend of impulsief zijn. Door de omgeving aan te passen aan de noden van het kind, kan het kind zich optimaal mogelijk ontwikkelen.

Elk traject is uniek

Er bestaan geen pasklare recepten, tips en trucs. We ontdekken samen wat wel en niet werkt en wat wel en niet past bij de motivatie van het kind én de ouder.

Reactie

Lees ook

jongen met tablet

Taal stimuleren met multimedia: deel 3

Tine     05.10.2020

Dit artikel beschrijft aandachtspunten en suggesties rond het gebruik van apps bij het stimuleren van de taal van je kind.

Lees meer
ruzie om beer

Samen spelen: een leerproces

Tine     14.08.2020

Echt samen spelen kan pas rond de leeftijd van 4 jaar. Hoe kan je dat samenspel stimuleren. In dit artikel vind je enkele tips.

Lees meer
Kleuters die nét iets meer kunnen: recensie

Kleuters die nét iets meer kunnen: recensie

Tine     14.01.2021

Mijn zoon Ruben toonde al op jonge leeftijd bepaalde sterktes. Hoe ouder hij wordt, hoe duidelijker zijn voorsprong t.o.v. leeftijdsgenoten…

Lees meer

Op de hoogte blijven van nieuwe berichten?